Emmeline Gyselinck

Aspirant FWO

Opleiding/Training

Emmeline Gyselinck

°1991, Tielt

  • Bachelor in de Taal- en Letterkunde: Nederlands-Frans (UGent, 2012)
  • Master in de Historische Taal- en Letterkunde (UGent, 2013)
  • Master-na-master in de Meertalige Bedrijfscommunicatie (UGent, 2014)
  • Doctoraat in de Taalkunde (UGent, gepland 2018)

Onderwijs/Teaching

Betrokken als lesgever in volgende vakken (2015-2016):

  • Nederlandse Taalkunde I: Taalsysteem (Ba1, begeleiding oefeningen syntaxis)

Onderzoek/Research

NL: Het project richt zich op de studie van veranderingen in de productiviteit van twee clusters van “expressieve” constructies in het Belgische en Nederlandse Nederlands sinds 1800, nl. binominale constructies van het type ‘schat van een kind’ en intensifiërende resultatieven zoals ‘Hij piekerde zich dood’. Het doel is om duidelijkheid te scheppen over de relatie tussen productiviteit en constructionalisatie.

EN: The project focuses on shifts in the productivity of two clusters of constructions in Belgian and Netherlandic Dutch over the last two centuries. The linguistic phenomena under investigation are: (i) binominal patterns such as een schat van een kind (lit. a treasure of a child ‘a sweet child’, which express a kind of metaphorical comparison (‘a child like a treasure’), and (ii) intensifying-resultative patterns such as Hij piekerde zich dood (lit. He worried himself dead). Both constructions are expressive in meaning, and both display an interesting mix of “fixedness” and “openness”. There are indications that the constructions are more productive now than they were in 19th and early 20th C Dutch. The relation between productivity and constructionalization will be investigated.